Як ми повідомляли на своїй сторінці у Facebook: команда ІПІДу змагається у конкурсі «Україна шукає стартапи», який організовує KPMG, закрита спільнота бізнесменів «Бізнес Молодість» і Торгово-промислова палата України. Проект запущений для підтримки розвитку українських бізнес-ідей.

Ми (в особі Тараса Тимчука) наприкінці минулого року взяли участь у дводенному тренінгу Джона Вон Ейкена. Для участі у тренінгу було відібрано 1200 чоловік з 4000 (!!!). І ніхто з запрошених не втратив можливості – всі приїхали. Не тренінг, а меса..!

месса

Пропонуємо вашій увазі такий собі конспект стартапівської мудрості від спікерів тренінгу.

 «90% з вас чекає провал. Я розповім те, що допоможе досягти успіху. Я не гарантую успіх, але гарантую, що ви наблизитися до нього».

Перше, що потрібно зробити – це вирішити робити стартап. Але якщо ти не готовий – навіть, не починай, бо втратиш волосся та гроші, а отримаєш тільки стрес.  Якщо ти вже вирішив спробувати і тебе хвилює питання грошей (де їх взяти, чи вистачить… і т. д.); відповідь: «якщо твоя ідея справді крута – гроші не проблема». Якщо ж в твою ідею не інвестують – шукай проблему в собі, у своєму продукті.


Головне у стартапі – 100% відданість проекту

  • не роби стартап, якщо не закоханий у свою справу;
  • підтримуй високу мотивацію;
  • пристрасть краща мотивація, ніж гроші (ну… кому як);
  • все, що ти робиш у своєму стартапі, потрібно записувати (таким чином воно стає живим для тебе).

 picture_johnvonachen2_2356_p0

Хочеш, щоб стартап «вистрілив» – будь сексуальним (наприклад, як Джон Вон Ейкен )

  • люди сприймають мову слів, тіла та емоцій;
  • будь впевненим та безстрашним (страх – гальмо для розвитку);
  • залишай регалії вдома (якщо ти фокусуєшся на титулах, то у тебе якісь проблеми; бути директором не основне, основне – бути кльовим, феноменальним).

Проблема більшості стартапів – відсутність меседжу. Хороший меседж елегантно простий, реалістичний, містить менше 15 слів.

Хаки для ідентичності:

  • виділи те, що робить стартап унікальним, особливим;
  • знайди причини, чому люди працюватимуть з тобою;
  • потрібно переконатися, що меседж не зможуть «перекрутити»;
  • будьте послідовні у демонстрації свого образу;
  • меседж повинен містити заклик до дії.

 «Якщо ти вкрав ідею в мене – це плагіат, якщо вкрав у багатьох – це дослідження» (все геніальне – просто, чи не так?)


Хочеш отримати інвестиції? –  В тебе 15 хвилин. Будь готовим до того, що за цей час інвестори поставлять безліч питань, постійно перебиватимуть. Як мінімум сам для себе ти повинен мати чіткі відповіді на питання:

  • хто? (яка твоя цільова аудиторія);
  • що ти робиш? (в чому твоя пристрасть);
  • чому ти цим займаєшся? (емоційна та логічна причина);
  • для кого? (для бідних, багатих, розумних, молодих…);
  • де знаходяться твої клієнти?
  • скільки грошей приходить?
  • як часто приходять гроші?

 


Успішний стартапер – вмілий пітч-декер? Ну тут все просто, хто знайомий з терміном «стартап», той звичайно чув про пітч-дек (зменшена версія презентації). Так ось, ідеальний пітч-дек необхідно створити достатньо коротким (щоб викликати інтерес) та водночас, достатньо великим (щоб бути інформативним). Оце так завдання…  

images (5)Тебе виручить «Правило трьох десяток» (те, що лікар прописав):

  • не більше 10 слайдів;
  • не більше 10 хвилин;
  • 10-річна дитина повинна це зрозуміти.

 

 


Міцна та ефективна команда, постійна взаємодія та контроль – це те, без чого не обійтись жодному стартаперу. Тому, якщо на зустрічі директорів, виникають питання, щось на кшталт: «чому працівники такі ліниві, який придурок їх найняв?», однозначна відповідь – «ти», адже саме ти несеш відповідальність за свій проект у форматі 7/24.

Директори, власники бізнесу в Україні скаржаться на відсутність кваліфікованих працівників, професіоналів. Фігня! Тут проблема з лідерством, недостатньою кількістю людей, які відповідально ставляться до того, чим займаються. Не наймай людей, які не у захваті від того, що ти робиш, бажано, щоб вони мали досвід стартапа.

 «Глобальна проблема світу, в якому ми живемо в тому, що з дитинства нам впарюють всяку фігню: вчися добре, йди в універ, створи сім’ю і все буде добре… Насправді, вся ця фігня, потрібна для того, щоб зробити з тебе зомбі. І всі ці знання, які дають у ВНЗ потрібні для того, щоб зробити з тебе інструмент корпоративної культури. Що тебе вчать в університеті? Слідувати інструкціям. А як ти можеш створити щось нове, базуючись на інструкціях, написаних 20 років тому? Ось чому не варто брати людину з великої компанії на відповідальну позицію в стартап».

Multiethnic People Starting Up a Business

Ще трохи про команду… не помились з партнерами, консультантами та фасилітаторами.

Правильно обирай партнерів. Плануй розлучення до весілля – що це значить?, а те, що ти повинен продумати, що будеш робити тоді, коли партнерство не спрацює (бази даних, контакти…). Водночас – не хитруй зі своїм партнером.

Навіть якщо ти ненавидиш консультантів, вони тобі таки потрібні. Але перед тим як наймати експертів, перевір їх досвід, навички, з ким і над чим вони конкретно працювали (якщо тобі потрібна нейрохірургія мозку, чи вибереш ти найдешевшого спеціаліста?). І ще, важливо! – справжній експерт не бере грошей за деталі.

Фасилітатори – не колекціонуйте їх. Кожен з них скаже, що допоможе (людям властиве небажання відмовляти), проте більшість з них – не будуть цього робити.  Якщо хочеш, щоб класні фасилітатори працювали з тобою – зроби їм цікаву фінансову пропозицію.


Деякі поради стартапам у фінансовій частині:

  • розглядай інвестиції як борг (так ти будеш уважніше до них ставитися);
  • інвестиції потрібні стартапу не для того, щоб підтримувати імідж (кожного разу коли переїздиш у новий офіс, падає продуктивність; все що потрібне стартапу – інтернет і нормальне обладнання);
  • витрачай гроші так, ніби ти збанкрутував;
  • найми правильного бухгалтера, який створить правильну структуру для стартапу;
  • інвестуй у результат, а не процес (цінність завжди відносна);
  • торгуйся завжди і за все;
  • знай ціну свого часу (якщо зекономити годину в день, то за рік це буде 336 годин!)
  • завжди тримай цифри перед очима (якщо тобі пофіг на цифри, значить ти несерйозно ставишся до бізнесу);
  • радься з іншими перед тим як потратити гроші (знайди людей, які шарять у темі).

images (7)

Ей, стартапере, запам’ятай!

  • коли інвестор дає гроші, він їх дає компанії, а не власнику стартапу;
  • грошей завжди не вистачає;
  • все коштує значно більше, ніж ти планував;
  • прибуток це добре, але грошовий потік – значно важливіше;
  • немає гіршого та більш деструктивного для бізнесу, ніж відсутність грошей у момент розрахунків.

Не обійтися і без юридичних питань. Обов’язково продумай наступне

  • поділ часток між партнерами;
  • можливості виходу з бізнесу;
  • реєстрація інтелектуальної власності;
  • фіксація взаємовідносин з інвесторами;
  • валютні ризики;
  • стосунки з провайдером.

Способи захистити свій бізнес

  • джентльменська угода (якщо віриш, що джентельмени ще є);
  • NDA (non-disclosure agreement – угода про нерозголошення інформації);
  • патент.

imagesДля запуску проекту

  • підготуй цікавий прес-реліз (не будь нудним);
  • зроби краудфандінг частиною свого запуску;
  • якщо щось пішло не так – використай це як можливість;
  • є проблема? – шукай рішення (не фокусуйся на проблемі, фокусуйся на рішенні);
  • встанови нормальну ціну для свого продукту;
  • розкажіть про свій проект всюди, де тільки можна.

Для просування проекту

  • створи базу контактів (отримав дані, потім що?);
  • розсилай інформацію про стартап скрізь (ну і знову, важливо, щоб ця інформація була цікава);
  • сайти розробляй як можна простіші (мало хто любить напрягати мозок там, де все повинно бути елементарно);
  • створюй мобільні додатки;
  • напрацьовуй рекомендації;
  • вдосконалюй свої інструменти.

  «Стартап – це не стиль життя, після його реалізації ви повинні заробляти гроші».

 

images (3)

Ще декілька хаків для стартаперів від Джона Вон Ейкена:

  • успішні підприємці не ризикують, а керують ризиками;
  • ніколи не приймай рішення сам (це дасть тобі можливість отримати зворотній зв’язок, оцінку ризиків);
  • ти маєш бути найкращим у тому, чим займаєшся;
  • чим менші шанси потрапити на ринок – тим більше фокусуйся на покупцях;
  • не економ на порадах професіоналів;
  • люди люблять купувати, але не люблять коли їм щось впарюють;
  • найкращий час для запуску – бути готовим;
  • хочеш заробляти багато грошей – стань експертом у продажах.
  • відстежуйте все через систему CRM (customer relationship management)!

І на завершення мотиваційний спіч від Джона Вон Ейкена

 

Для довідки: Джон Вон Ейкен – інвестор, бізнес-тренер та консультант, автор багатьох книг про мотивацію та бізнес. Ця людина – експерт як в успішному, так і в провальному бізнесі. Тому, за його словами, він не вчить «готовими рецептами» та не пропонує строгих правил, дотримуючись яких, ти створиш крутий стартап.