open_window

Оформили в текст напрацювання відкритого простору, що відбувся у Луцьку 8-10 квітня. Одна із сесій була присвячена встановленню індикаторів, які б свідчили про відкритість громади та прозорість у реалізації місцевих політик. Основними вимогами до індикаторів були: легкість встановлення, однозначність трактування і (бажано) можливість отримати інформацію про нього дистанційно (наприклад потенційному інвесторові).

Отже, індикатори відкритості громади за версією лідерів самих громад:

Офіційний сайт громади

Як це не дивно, але у ХХІ столітті іще досі доводиться говорити про потребу в офіційній пристуності будь-кого (чи то підприємства, організації, громади, людини) в інтернеті як невід’ємного фактора взагалі присутності.

Що таке офіційний сайт для громади:

  • видимість для зовнішнього світу;
  • відкритість (за умови відповідної повноти представленої інформації);
  • зрозумілість (відомо куди і кому з яких питань дзвонити, писати тощо);
  • активність (коли була опублікована остання новина, скільки новин і які взагалі публікуються).

Окрім того щоб сайт просто був, його потрібно наповнити актуальними даними і регулярно оновлювати. Додатковий плюс – можливість інтерактивної участі громадян у житті сайту громади (наприклад через форуми, блоги, опитування, коментування новин та інших публікацій).

Представництво громади у соцмережах

Практично те саме що й сайт, тільки з поправкою на середовище. А саме – все динамічніше, публікації «старіють» в лічені хвилини, потрібно постійно (навіть щоденно) займатись своїм представництвом аби бути помітним. З іншого боку – це простий і ефективний вихід на молодіжну аудиторію, можливість популяризувати свої, наприклад, туристичні принади.

Оприлюднено бачення громади

Коли довелось поспілкуватись з власниками бізнесу, на запитання про готовність інвестувати в розвиток громади, перш, що вони запитували це – скажіть ким ви хочете стати, яку громаду ви будуєте, ким ви себе бачите через 10-20 років, а вже потім можна говорити про ті чи інші інвестиції. І тут все логічно, якщо інвестора цікавить туристичний бізнес а громада хоче хімзавод, то тут дещо не сходиться.

Оприлюднено стратегію розвитку громади

Якщо попередній пункт (бачення) говорить куди хоче прийти громада, то стратегія розповідає – як це буде здійснено.

Та як пише книжка – стратегія це не просто документ, це постійний процес. Світ змінюється і разом з ним потрібно постійно коригувати «свій маршрут» до поставленої мети.

Тому просто наявність документа з назвою «Стратегічний план розвитку громади», це добре але мало. Хорошим доповненням будуть: звіти по виконанню попередніх кроків стратегії, можливість громадян брати участь на формування стратегії та її коригувати протягом реалізації.

Відриктий бюджет

Це не просто повага до своїх громадян. Відкритий бюджет – це документ, який покаже можливості громади, її проблемні місця і те, які перспективи перед собою ставить місцева влада. Одне діло знайти гроші. Інша справа – ефективно їх використати.

Чи оприлюднено бюджет на поточний і звіт за попередній рік? На скільки зрозумілою мовою він поданий для жителів громади? Чи публікуються поточні звіти про використання бюджетних коштів поточного року? Чи ведеться обговорення бюджетної політики, джерел доходів та статей витрат на наступний рік? Чи оприлюднено витрати коштів бюджетними установами?

Інвестиційна політика

Сам факт реалізації бодай якоїсь систематичної діяльноісті у громаді щодо залучення інвесторів – це вже один із показників життєздатності. Як мінімум доведеться розібратись з такими термінами як ліквідність, Cash Flow, Equity і іще з кількома десятками інших щоб принаймні оформити в одну-дві сторінки пропозицію для інвестора зрозумілою йому мовою.

Чи є в громаді відпвідальний за інвестиційну політику (хтось то має рухати (с)), як з ним/нею можна сконтактувати і в який час і спосіб? Чи є в наявності розроблені, оформлені та оприлюднені інвестиційні проекти?

Відкритість у діяльності місцевої ради та її апарату

Чи опуліковано рішення сесій ради з поіменними результатами голосування? На скільки оперативно? Чи проекти рішень публікуються заздалегідь і чи можна їх обговорювати у громаді іще до самої сесії? Чи оприлюднено персональний склад ради? Чи можна легко сконтактувати з кожним депутатом і головою ради? Чи оприлюднено штатний розпис апарату ради, його персональний склад та перелік до кого з яких питань і коли звертатись?

Діє система електронних звернень (петицій) громадян

Буває так, що формально петицію подати можна, і навіть в електронній формі, і навіть за неї проголосує необхідна кількість громадян і… на цьому все. То такі петиції не рахуються. Виоконання умов подання петиції (форма, кількість підписантів, строки тощо) має слугувати беззаперечним і однозначним аргументом винесення такої петиції на розгляд місцевої сесії.

Відкрита закупівля товарів і послуг за кошти місцевого бюджету

На закуску найсмачніше. Тендери, держзакупівлі – це в Україні часто синоніми поняття корупція. На щастя, давно діють і показали свою ефективність електронні системи відкритих торгів, а тому залишається лише знайти політичну волю на місцях щоб ці системи були впроваджені у повному обсязі.

Усі ці критерії, а можливо і ряд інших, стануть за основу оцінки та рейтингу відкритості громад, які будуть оприлюднюватись на інтернет-сервісі Світ Громад. Перелік залишається відкритим. Вимоги ті самі – легкість встановлення, однозначність трактування і можливість перевірити дистанційно. Будемо вдячні за доповнення та коментарі.